sábado, 21 de septiembre de 2013

Llistons o Barres sensorials




Avui us presento els llistons o les barres de fusta, també anomenades long red rods, encara que aquests no són de color vermell.
Aquest material forma part del grup de materials sensorials Montessori. I més concretament és una de les tres coleccions que conforma la sèrie de les figures geomètriques sòlides, les altres dos són la torre rosa i l'escala marrón, que ja us en parlaré un altre dia, encara que de la torre rosa ja n'he fet alguna entrada.



Aquest material està format per 10 barres de fusta de quatres centímetres de costat i que varien la seva longitud de 10 en 10 centímetres, fins a cent, és a dir el més llarg equival a un metre i la resta 900 mm, 800 mm, 700 mm .... fins a 100 mm.

Objectiu pedagògic: 

- Discriminació visual de la longitud.
- Agudització del poder d'observació.
- Provoca el raonament quan el nen es fixa en l'error i la correcció.
- Potenciació de l'esforç i de la memòria muscular.
- Preparació  per a les matemàtiques: secuències, números ... 

Vocabulari i llenguatge:

- Llarg i curt.
- Us del superlatiu; el més llarg i el més curt....


Control d'error:

El control d'error és visual. D'esprés d'ordenar del més llarg al més curt, per comprobar si l'escala és correcta, el nen agafarà el més curt i l'afegirà al segón i ha de quedar a la mateixa altura que el tercer, anirà fent per comprobar que l'escala és correcta. 

Normalment treballem sobre una alfombra que és el nostre espai de joc, però amb aquest material l'alfombra ens queda curta. 


Inici :

El joc comença desplaçant tots els llistons al centre de l'habitació. Es traslladarà cada cop un sol llistó. Per poder apreciar la longitud de cada llistó, el nen/a desplaçarà cada llistó amb un ma a cada extrem.






                     1. Es deixen els llistons desordenats al centre de l'habitació.



2. Amb l'ajut d'un dels llistons s'alinien la resta de llistons per poder observar 
d'una forma correcta totes les longituds. 



3. Un cop alineats, mourà el llistó més llarg a la primera posició i observarà 
         quin és el següent més llarg. Per fixar l'atenció amb la longitud del llistó 
es ressegueix amb dos dits d'es d'un extrem a l'altre.



                4. Anirà desplaçant les barres per poder anar col.locant la barra segons la
            longitud corresponent, i seguirà fins col.locar les 10 barres.



           5. Després d'haver col.locat les 10 barres es disposa a comprobar si ho ha 
       fet bé, el control d'error és visual i consisteix en agafat la barra més curta i 
       posar.la sobre la número dos, aquesta barra ha de quedar alineada amb la 
       número tres i així fins a la número nou.



              6. Si l'activitat s'ha realitzar correctament d'una en una es portaran 
             les barres al  seu lloc. Si hi ha algún error, s'observarà on hi ha l'error 
             i es corregirà amb els moviments corresponents.


Variacions i extensions del joc : 

En el moment en que el nen/a no presenti cap error en el desenvolupament del joc, podem introduir els números i correspondre cada llistó amb un número. 

I més endavant altres extensions del joc.

Edat: A partir dels 2 anys i mig. 


 



No hay comentarios:

Publicar un comentario