miércoles, 16 de abril de 2014

Barres numèriques - reconeixement sensorial (1)








Material : Barres numèriques Montessori , format reduit.

Bloc: Sensorial

Descripció del material: Format per dos jocs de 10 barres o llistons, cada un dels diferents llistons correspon a un número del 1 al 10, cada un d'ells està pintat alternant dos colors, a excepció de la més petita que correspon a l' 1 i està pintat de color vermell. 

Objectius del material: 

  • Introducció al concepte de quantitat.
  • Relacionar quantitat amb el símbol.
  • Introduir el concepte de la longitud.
  • Iniciació al sistema mètric decimal.



Presentació del material

Objectiu:   
  •  Discriminació visual i tàctil de les longituds.  
  •  Reconeixement sensorial.

Hi han diferents formes de presentar el material al nen, jo us explicaré com ho varem fer nosaltres.


Varem utilitzar un dels dos conjunts, la petitat va repartir les 10 barres per sobre de la catifa i la única premisa que li vaig comentar es que havia de fer l'escala que ja haviem practicat amb les barres sensorials.

Va agafar la barra que li semblava més llarga i la va posar al capdamunt de la catifa, a partir d' aquí va anar afegint la resta de barres de forma descendent. També es podria fer agafant la més curta i anar incloent les altres de forma ascendent.

La intenció és que palpin cada una de les peces, des de la més petita i curta a la més llarga i que pel sol fet de manipular-la ells mateixos puguin exposar " mira que curta és aquesta, mira que llarga, hi ha dos colors... "....

Es treballen conceptes com:

  •  llarg
  • curt
  • més llarg que ...,
  • més curt que ...,
  •  blau ..., 
  • vermell....
Fent comparacions
Alineant l'escala

S'ajudava d'una de les barres per anar alineant l'escala.

La última barra a col·locar ha estat la més petita de totes, la de valor 1, aquesta mateixa barra serveix per comprovar que l'escala s'ha realitzat correctament.

A igual que la torre rosa la peça més petita serveix d'autocontrol, el nen pot comprovar per si mateix si ho ha fet bé. 

Autocorrecció

Autocorrecció :


La Dra. Montessori va diseñar els seus materials amb la intenció de que quan es produeixi el treball amb el material, el nen rebi informació instantània del seu progrés. A més de desenvolupar la independència, el treball amb els materials autocorrectius ajuda al nen a apendre a reconèixer, ha entendre hi ha corregir.

Tenir un control de l'error amb els materials, permet al nen pendre el control del seu aprenentatge i a  no dependre d'un judici d'un adult. A més, augmenta la seva autoestiva i motivació.

En aquest material hi ha tres formes d'autocorrecció visual:

  • Si s'ordenen els llistons del més llarg al més petit pero al mig t'equivoques i poses el més petit, l'error salta a la vista.


  • També es poden contar les parts pintades y veure si el llistó correspon o no al número.
  • Agafant l'element més petit de l'escala i fer.lo pujar per l'escala pots anar comprobant que s'ha fet bé, ja que va encaixant en cada un dels espais que es va trobant.






Edat: a partir dels 3 anys.

 










2 comentarios:

  1. Me encanta tu blog y los juegos, habrá que probar! De momento ya tienes una seguidora más! Por cierto, te he dejado un regalito en mi blog, a ver si te gusta: http://princessandowlstories.blogspot.com.es/

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Muchas grácias Eulàlia por visitar el blog y estoy encantada de que te guste. Y más encantada estoy con el regalito, muchas grácias.

      Eliminar